Försäljningsvillkor

INFORMATION OM ESSENTIAL FOODS

ESSENTIAL FOODS
Fredericiagade 16, 1
1310 København K
DANMARK

Telefon: +45 71 99 90 90
VAT-nr: DK34607761
Etableringsår: 2012
E-post: service@essentialfoods.se

Du är ALLTID välkommen att kontakta oss!

BESTÄLLNING

När du beställer ESSENTIAL FOODS ska du tänka på att avtalet inte anses slutgiltigt förrän du mottager en automatisk orderbekräftelse från oss. Du kan alltid ta fram avtalet genom att logga in på ditt konto och gå in under Mitt konto -> Visa alla order. Alla köpeavtal görs på svenska.

I orderbekräftelsen förbehåller vi oss för utsålda och/eller utgångna varor, felaktiga priser samt prisökningar. Om inte annat framgår av varans titel eller beskrivning är språket på svenska, vilket även gäller manual/bruksanvisning. Produktbilder och beskrivningar på sidan är vägledande och kan utan varsel ändras av producenten.

När du handlar av ESSENTIAL FOODS är den primära kommunikationsformen e-post. Information om order, leverans, produkter, med mera sker huvudsakligen via e-post och skickas till den e-postadress som kunden har angett på sin profil. Det är kundens ansvar att kontrollera att den angivna e-postadressen är rätt och att e-post från ESSENTIAL FOODS inte sorteras bort som spam. Observera att ett spamfilter vanligtvis är kopplat till exempelvis till Hotmail och liknande tjänster, som sorterar bort automatiskt skapade e-postmeddelanden. Se därför till att kommunikation från ESSENTIAL FOODS inte sorteras bort.

ESSENTIAL FOODS använder vidare e-post för att skicka relevant produktinformation i samband med den/de specifika varor som du har köpt hos oss. Det kan till exempel hända om det uppstår ett allmänt problem som alla köpare av en vara ska informeras om. Alla priser på ESSENTIAL FOODS är inklusive moms samt eventuella andra avgifter. Även frakten är inräknat i priset vid köp över xxx SEK. Vid köp för mindre än xxx SEK tillkommer en avgift på xxx SEK.

BETALNING

Du kan betala med följande betalningsmedel: VISA & MasterCard.

Som registrerad medlem och användare på ESSENTIAL FOODS avräknas dina köp löpande i takt med att de levereras. Det betyder att vi drar betalningen för den aktuella leveransen från ditt betalkort så snart vi skickar en vara.

Vid frågor angående din faktura kan du alltid kontakta vår Kundservice. Du får avisering via e-post när vi har skickat en vara till dig. Eventuella invändningar ska göras inom fyra arbetsdagar, från det att aviseringen har skickats.

Om du betalar med betalkort är du alltid skyddad mot missbruk. Du har nämligen möjlighet att avvisa en betalning när du får din betalningsöversikt. Du har ingen självrisk om ditt kort blir missbrukat i en internetbutik som använder SSL (Secure Socket Layer) i sitt betalsystem. Därmed är du bättre skyddad än i den fysiska världen där du har en självrisk på 1 200 kr om ditt betalkort missbrukas genom användning av pinkoden. Informationen som du skickar i samband med köp betalat med betalkort är krypterad (SSL) och det är därmed endast PBS som kan läsa den. Varken ESSENTIAL FOODS eller andra har möjlighet att läsa uppgifterna.

Beloppet för varorna dras löpande i takt med att vi levererar till dig. Det kan aldrig dras ett större belopp än det du har godkänt vid köpet.

LEVERANS

ESSENTIAL FOODS levereras med GLS/ALPI. Alla försändelser kan spåras. Leveranskostnaderna är inkluderat i varans pris vid köp över 400SEK och därför tillkommer inga extra kostnader för att få varan levererad till din adress. Vid beställningar på mindre än 400 SEK tillkommer en avgift på 69 SEK. Leveranstiden beror på om den aktuella varan finns på lager. Leveranstiden på lagervaror beräknas vara 5 dagar. Varorna levereras med BRING/ALPI och den förväntade leveranstiden baseras på deras statistik för leverans. Enligt dessa levererar BRING/ALPI ungefär 98 % av alla inländska försändelser inom 3 vardagar. Om det uppstår förseningar hos GLS/ALPI tar leveransen i ytterst sällsynta fall mer än 5 dagar.

När en vara har skickats från oss får du en leveransbekräftelse via e-post. Meddelandet skapas automatiskt. När du har mottagit denna bekräftelse har varan hämtats hos oss och är på väg till den adress du har angett på ordern. Om varan mot förväntan inte har kommit fram efter senast 5 vardagar kan du kontakta ESSENTIAL FOODS kundservice för att efterlysa varan. Efter 14 dagar förväntar sig ESSENTIAL FOODS att din beställning har kommit fram ordentligt.

ESSENTIAL FOODS är inte ersättningsskyldiga om fel adress har angetts vid beställningen och detta leder till att försändelsen kommer bort.

Delleverans sker på alla order utan extra kostnader för dig. Om en vara till exempel innehåller två varor, varav den ena är lagervara så kommer den att skickas meddetsamma. Den sista varan skickas så snart den åter finns i lager. Vid delleverans drar vi beloppet för varje leverans samma dag som leveransen skickas härifrån. Var dock uppmärksam på att order som innehåller paketerbjudanden inte skickas förrän alla varor på ordern finns tillgängliga.

Om en vara är restnoterad kommer du automatiskt att bli uppdaterad om leveranstiden via e-post när vi får ny information från producenten, så att du har samma information som vi har.

ÅNGERRÄTT

Du har rätt att ångra ditt köp i enlighet med Konsumentköplagen, dock ska varan returneras till oss senast 31 dagar efter att du har mottagit den. Varan ska returneras i samma skick och i samma mängd som du mottog den. Om du ångrar köpet av ett paket ska alla delar av paketet returneras, eftersom det betraktas som EN vara. Det är inte möjligt att endast ångra köpet av en del av en paketvara.

Du kan returnera varan och ångra köpet genom att neka att ta emot varan. Varor kan levereras personligen på vårt lager (adress ALPI DANMARK, Greve Main 32, 2670 Greve) På varan ska ursprungligt ordernummer finnas/medföras för vidare behandling.

Varan ska skickas tillfredsställande i skyddande emballage.

När du använder ångerrätten ska du i vissa fall själv betala för frakten för att skicka varan i retur till oss. Återbetalning sker snabbast möjligt efter att vi har fått varan i retur och har kontrollerat att den uppfyller villkoren för ångerrätten. Vi ber dig likaså att skicka/bifoga ditt konto- och clearingnr så att vi kan överföra pengarna direkt till ditt konto.

Returvaror hanteras löpande i takt med att de tas emot. Om din vara inte har returnerats till dig igen eller om du inte hör något från oss inom 9 dagar ber vi dig att kontakta oss. Observera att returvaror som skickas med efterkrav INTE tas emot!

REKLAMATION

RETURVAROR SKICKAS TILL:

ALPI DANMARK
//ESSENTIAL FOODS//
Greve Main 32
2670 Greve
Danmark

Enligt konsumentköplagen har man 36 månaders reklamationsrätt på alla varor. Reklamationsrätten betyder att du som kund kan klaga på fel och brister hos produkten som har uppstått 24 månader efter köpet. Det är dock en förutsättning att dessa brister inte har uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller att annat beteende har vållat skada på produkten. Reklamationen ska göras inom rimlig tid efter att bristen/defekten har konstaterats. Om reklamationen görs inom två månader anses reklamationen alltid ha gjorts inom rätt tid. Vi hämtar varan utan kostnad för dig och detta koordineras med vår kundservice.

VARA SOM HAR SKADATS UNDER TRANSPORT

Om du mottar ett paket som har synliga tecken på skada under transport är det viktigt att du tar emot paketet med förbehåll, eller alternativt öppnar paketet medan transportföretagets personal ser på. Om innehållet är skadat ska ersättning begäras från det aktuella transportföretaget. Det är viktigt att du genast gör invändningar mot paketets skick och inte kvitterar för mottagandet utan förbehåll.

Det är även möjligt att neka att ta emot ett skadat paket. Det kommer då att returneras till oss för kreditering. Om skadan inte är synlig vid mottagandet kan du ändå begära ersättning. Dock ska du se till att ta kontakt med ESSENTIAL FOODS eller transportföretaget snarast möjligt, eftersom de efter några dagar inte längre vill ersätta en skadad vara. I alla fall är det en fördel att begära ersättning så snart skadan upptäcks.